antonlee.blogg.se

Reflexer

Kategori: Allmänt

Var ett tag sen jag skrev här, men har skrivit på annat håll då jag håller på med ett större projekt!
Men som sagt enligt det som är rubricerat så ska detta inlägg handla om reflexträning, och varför reflexerna har en stor betydelse inom träning samt i vårt vardagliga liv. Som alla vet så är reflexerna en mycket vanlig egenskap hos oss människor. Vardagligen så jobbar våra reflexer i det olika sammanhang, vi gör och utför under dagarna. I allmänhet så är reflexerna hos oss människor oerhört viktigt, eftersom att reflexerna får oss att uppfatta rörelser i olika hastigheter beroende på hur bra reflex- och uppfattningsförmåga man har. Desto snabbare man kan uppfatta rörelser som kommer av oföreberedda saker, desto bättre uppfatningsförmåga. Vilket resulterar till något extraordinärt hos en människa inom t.ex. en sport.

Som en kampsportsutövare så ligger min seger eller förlust i min uppfattning av motståndarens rörelser. Det är därför som det är väldigt viktigt, att jag tränar mina reflexer och håller igång dessa så mycket som det går. Genom att jag tränar mina reflexer mycket, så får man även en mycket bättre uppfattning och förståelse om vad som ska ske innan motståndaren har gjort sina rörelser. Man får även en större förmåga att se en motståndare utföra sina rörelser ju bättre reflexförmåga man har. Det leder även till en mycket bättre och snabbare reaktionsförmåga, vilket ger mig en större fördel och förutsättning till att kontra mot min motståndare med lätthet och snabbhet. Det är mycket viktigt att man håller igång sina reflexer så att dessa inte försvinner. Det är lätt hänt att refllexerna inte finns där när man behöver dom, om man inte jobbar maximalt med dom. Man uppnår en stor totalitet inom fighting ju bättre uppfattnings- samt reflexförmåga man har.

Det finns flera olika övningar och metoder att träna sina reflexer på. Personligen så brukar jag kasta en tennisboll mot en vägg eller ett plank, så att tennisbollen studsar tillbaka mot mig. Jag brukar variera med att boxa och sparka på tennisbollen så att den flyger mot väggen/planket med en snabb hastighet fram och tillbaka. Detta är ett väldigt bra sätt att träna sin reflexförmåga samt sin precision i slag och sparkar. Brukar även använda ett pingisrack och slå en pingisboll mot en vägg, eller ett plank. Men brukar även köra andra övningar och kombinationer för att utveckla mina reflexer med pingisracket samt pingisbollen. Kör även mycket på min wooden dummy och boxningssäck för att öva på mina reflexer och gör olika kombinationer. Det gäller bara att vara kreativ och hitta på övningar som är användbara samt anpassningsbara.

Om man inte jobbar med sina reflexer dagligen eller rätt ofta så är det lätt hänt, att förmågan att uppfatta saker med snabbhet inte fungera något vidare. Självklart kan man från grund och botten ha en bra reaktinsförmåga  sen när man var liten och funnits natruligt. Om det finns naturligt så är det mer än bara bra. Men det är mycket bättre om man fortsätter att träna sina reflexer även om man vet att man redan har en god reflexförmåga. Det spelar aldrig roll hur bra reflexförmåga, balans, kraft, styrka eller hur snabb man egentligen är, även om det är naturligt. För man kan alltid bli mycket bättre. 

Personligen så nöjer jag mig aldrig med det jag uppnår, eftersom att jag vet att jag alltid kan bli bättre än det jag är idag. Jag tränar och satsar på kampsporten jag går i, men på samma gång så experimentera jag dagligen med min träning. Att se hur mycket man utvecklas och se den potential man har idag som man inte hade igår, är en stor framgång. Att se en drastisk ökning på så kort tid är en stor framgång och lycka. Men även ett tecken på att morgon dagen blir jobbigare!

Walk On!


 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: