antonlee.blogg.se

Gym och styrka

Kategori: Allmänt

Som alla de flesta människor vet så kan man inte bli stark, snabb eller kraftfull om man inte kompletterar med gym eller rättare sagt med vikter. Om jag t.ex. bara skulle träna Kung Fu utan att komplettera med gym och bygga upp, dem olika muskler i kroppen som konstant är i rörelse så skulle min kropp, för eller senare inte orka med och pressa så hårt i träningen som jag verkligen vill kunna utföra. Det som händer då är att min kropp eventuellt skulle lida av olika skador då min kropp inte längre kommer orka med den belastning som jag konstant försöker generera. Självklart så är det upp till var och en beroende på hur mycket man tränar. Om man enbart tränar en sport för att ha kul och röra på sig så är det ingen större fara. Men om man satsar och vill upp och träna på en elit nivå så måste man komplettera med gym annars så orkar inte kroppen och musklerna med den belastning som man lägger, vilket kommer resultera till olika skador. Jag baserar detta på mina personliga erfarenheter då jag märkt en stor och drastisk skillnad när jag började med viktträning. 

Mitt gym schema är ett schema där jag anpassar min styrka till kampsporten, men det är även ett bodybuilding schema. Det jag menar med att det är ett bodybuilding schema är för att jag delvis anpassar det till kampsporten, precis som jag anpassar det till att få en grövre kropp. Men jag siktar inte på att få en stor kropp som de flesta bodybuilders vill, eftersom att det kommer göra mig för stiff och stel i kroppen samt i mina slag och sparkar. När jag nått en viss nivå så kommer jag stärka mina muskler men inte göra dem större, vilket annars bara kommer göra mig för långsam i mina rörelser. 

När man gymmar så är de sammmansatta rörelserna de allra effektivaste. Intensiv träning är också the way to go, men inte 'over-training' när det gäller viktträning. Själv så gymmar jag varannan dag, eftersom att kroppen behöver vila upp musklerna då man belastat dem väldigt hårt. Vilket har gett mig bättre resultat än då jag gymmade dag efter dag. Då jag inte gymmar tränar jag Kung Fu eftersom om jag skulle gymma och träna kampsport samma dag så skulle jag inte kunna, ge ut samma effekt på träningen då mina muskler redan har blivit tungt belastade på olika sätt. 1 dag fokuserar jag bara på gym och styrka. Nästa dag blir kampsport där jag fokuserar på både snabbhet och explosivitet osv.

Tänkte lägga upp hur mitt gym schema ser ut men dessvärre så har jag inga videos på dessa där jag utför dom än. Men dem finns att söka upp! Jag har två rutiner i mitt schema där jag först har mindre sets men mer reps, vilket är för jag tar det som en lätt uppvärming. Den andra rutinen har jag mer sets men mindre reps där jag går all in. Så här ser mitt schema ut men det är inte allt jag kör i gymmet men det är det allra viktigaste som jag lägger ut nu. Kör mycket underarmar, lats, rygg, ben och mycket annat men det tar jag en annan gång. Men här är dem allra effektivaste övningarna som ger styrka, snabbhet, kraft och explosivitet på samma gång.

Obs! 
Gör inte Good Mornings om ni inte redan har väldigt stark svank och rygg (Man bör även vara väldigt uppvärmd innan man utövar den). Om man står fel och utför den fel kan man bryta ryggen, vilket nästan hände mig. Kör hellre marklyft då!

Rutin 1:
Barbell Curls: 2 sets of 8 reps
Pullovers: 2 sets of 8 reps
Clean and Press: 2 sets of 8 reps
Good Mornings: 2 sets of 8 reps
Bench Press: 2 sets of 6 reps
Squats: 2 sets of 12 reps

Rutin 2:
Barbell Curls: 4 sets of 6 reps
Pullovers: 4 sets of 6 reps
Clean and Press: 4 sets of 6
Good Mornings: 4 sets of 6 reps
Bench Press: 4 sets of 5 reps
Squats: 4 sets of 6 reps

Minst 30 sekunders vila och max 1 min vila efter varje set!
Ha även i åtanke att rutin 2 kommer direkt efter rutin 1!

Walk On!






Kommentarer


Kommentera inlägget här: