antonlee.blogg.se

En Stund Av Förståelse

Kategori: Allmänt

Detta inlägg kommer handla om en inre och mycket klarare sikt, om hur jag personligen fick förutsättningarna att komma upp i en nivå på så kort tid, som för många personer upplevs som omöjligt. Dom flesta personer tror att jag har en större fördel på grund av mitt låga kroppsfett. Det handlar inte enbart om hur mycket eller lite man väger, utan det handlar om hur mycket tid, själ, passion, plåga och vilja man lägger ned, samt en förståelse om vad den rätta vägen är. Den rätta vägen i träning kan både vara en väg som upplevs som rätt respektive fel. En väg som betraktas som fel i många människors ögon betraktar jag som den rätta vägen. Man kan inte få en bättre förståelse genom att läsa saker på internet och i böcker heller för den delen. Utan den personliga förståelsen kommer från ens egna resultat och handlingar.

Jag har kört mycket övningar där jag kunnat konstatera vad som är effektivt samt oeffektivt. Det gäller att verkligen studera sina övningar och se utvecklingen och potentialen i dessa. Det finns många övningar som jag sluta utöva på grund av att, dom inte har gett en essentiell utveckling och effektivitet i min träning. Det är bra om man själv kan experimentera och testa sig fram, än att i första hand fråga personer vad som är det mest effektivaste. Självklart är det inte fel att fråga, för det finns mycket bra övningar och förslag på övningar man kan få. Men det bästa är den självständiga förståelsen i träningen om vad som individuellt är mest anpassningsbart för en.

Alla övningar är effektiva på sitt egna vis beroende på vad man har för mål och riktar sig mot. Som en kampsports utövare så siktar jag mycket på; explosivitet, snabbhet, styrka, kraft, precision, flexibilitet och mjukhet i kroppen. Därför har jag kunnat konstatera och fått en överblick på vad som är mer, vulgärt samt ovulgärt. Jag utför mycket övningar där hela kroppen rör sig - alltså sammansatta övningar. Jag kör mycket övningar där snabbhet, styrka och felixibilitet ingår som en helhet. Det jag personligen upplever som bäst är övningar där fler kategorier ingår än bara en. Självklart är det viktigt att man kör självständiga övningar för en muskel för att utveckla kraft, snabbhet, flexibilitet och styrka i musklerna.

Det är också mycket viktigt att man utvecklar snabbhet och explosivitet på samma gång i kroppen, när man utvecklar styrkan i kroppen. Genom att få en god snabbhet i kroppen så orkar kroppen relativt utföra övningar, som man kanske, aldrig har utövat någon gång tidigare. Att jag vet detta är för att jag personligen, har kommit till en förståelse och insikt om detta då jag självständigt upplevt det. Därför är det väldigt effektivt att man på samma gång, arbetar styrka och snabbhet. Självklart beror det också på en persons, personliga mål och begär. Men detta är vad jag gjorde, förstod och insåg för att uppnå den nivå jag ligger på idag.

Jag brukar även köra mycket isometrisk/statisk träning. Isometrisk eller statisk träning, går ut på att man håller vikter eller eventuellt sin kroppsvikt i samma läge utan att ''pumpa''. Ett exempel på sådana övningar är plankan, L-häng, atletisk hållning och bålstabilitet. Under denna träning så minskar man blodflödet till muskeln och det gör att, man får mer uthålliga muskler. Vilket resulterar till att musklerna kan vara spända under en längre tid. Sådana här övningar är något av det mest effektivaste, enligt mig. Jag baserar detta på mina personliga erfarenheter, eftersom att det var mycket sådana övningar jag började med. 

Som nybörjare är det en självklarhet att man frågar efter råd och hjälp. Men det viktigaste är att man ensam prövar sig fram och försöker till en början. Genom sina personliga synpunkter kan man peka ut vad som relativt, är bra och dåligt. Det är det som gör sin egna träning mycket roligare samt framgångsrikare. Det gäller att vara kreativ och ha ett sinne som vatten.
You just gotta keep on flowing!

Walk On!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: