antonlee.blogg.se

Motion och Löpning

Kategori: Allmänt

För en person som tar sin sport eller idrott till en högre nivå så är det väldigt viktigt att man håller igång sin kondition. Varför konditionen är så viktig är delvis för att man orkar mycket mer och utföra rörelser som är mycket konditionskrävande. Men rent allmänt så är det väldigt viktigt att man håller igång sin kropp och motionerar dagligen på något sätt och inte bara kommer hem, efter skolan eller jobbet och deggar framför tv:n eller datorn. Istället för att ta bilen eller bussen till jobbet eller skolan (om man går i skolan eller jobbar nära) så gå hellre än att åka bil eller buss. Men om man måste ta bilen eller bussen så parkera bilen långt ifrån jobbet så man får lite motion eller gå av bussen en längre bit bort. Även om det är en liten väg du går så ger det mer effekt än man tror.

Det viktigaste när det gäller konditionsträning är att man tar alla möjligheter som finns. Personligen så tar jag alla dom möjligheterna som finns när det gäller att utöva min kondition. Om jag t.ex. är påväg upp för en backe så springer jag hellre upp för backen än att gå. Brukar även springa hem från gymmet om jag gymmat eller när jag vart hos en kompis. Varför jag gör detta är för jag blivit besatt av tanken att man alltid kan utvecklas till det snabbare, explosivare, uthålligare och bättre. Vilket har blivit bevisat av mina personliga upplevelser

Själv när jag springer så brukar jag köra mycket intervaller då det är de viktigaste, då jag utövar kampsport där man behöver kvicka och snabba ben men även en bra uthållighet. Brukar även långdistanslöpa en till två mil för att bygga upp en stark uthållighet i kroppen, vilket har resulterat till att jag orkar träna ungefär lika hårt som i gymmet precis fem minuter efter ett gympass. Många frågar mig alltid hur allt detta är möjligt och hur jag orkar så mycket. Jag är väldigt liten men orkar betydligt mer än människor som är större än mig. Det är inte omöjligt för en stor människa att uppnå detta det är inte det jag menar, utan det krävs ambition och självförtroende för att uppnå detta!

När jag springer så springer jag helst ute och inte på band i gymmet. Ogillar det eftersom det kommer aldrig ge samma effekt som när man springer ute då det finns backar, stigar, grus, asfalt och andra jobbiga terräng vägar. Självklart kan man justera bandet man springer på men då måste man hålla på och trycka på knappar vilket jag ogillar. Så löpning ute är det mest effektivaste. Löper ute oavsett väder eftersom ju värre vädret är utomhus ju bättre effekt får man. Om det t.ex. spö regnar så är det betydligt mycket bättre då vattnet gör så kläderna väger mer och gör att det belastar mycket mer, vilket resulterar till en jobbigare löpning. Okej självklart ska man inte löpa då det är ungefär 20 minus grader ute vilket bara kommer förstöra lungorna på en. I värsta fall så kan man dö. Men då springer jag hellre inomhus i t.ex. en träningshall men aldrig på ett rullband. 

Men tillbaks till intervaller då! När jag kör intervaller så är det en övning som gett mig en grym uthållighet, snabbhet och explosivitet och är den bästa intervall övningen enligt mig. Den går till såhär att jag först joggar lite lätt för att värma upp kroppen, därefter så går jag en minut sen joggar en minut och efter det, så springer jag allt vad jag har så länge jag orkar och kan. Upprepar det så många gånger tills kroppen säger till att det är nog. Har även med mig en timer så att jag vet att exakt en minut har gått. Denna intervall träning är så effektiv och har gett mig en sån bra och extraordinär effekt! Rekommenderar denna intervall träning mer än någon annan intervall inom löpning då. 

Istället för att komma hem och sitta framför tv:n eller datorn och se serier eller något så kan man åstadkomma mycket positivare saker! Ge aldrig upp hoppet om er själva!

Walk On!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: