antonlee.blogg.se

Skador

Kategori: Allmänt

Skador är nog ett av det jobbigaste som kan förekomma för en idrottsman. Det är oerhört jobbigt eftersom att man blir begränsad från att kunna utöva det man älskar att göra. Det finns så mycket skador som kan förekomma om man inte tar hänsyn till sina metoder och utföranden i sin träning. Det jobbiga är att man måste omvärdera och omställa om hela sitt träningschema och anpassa det till saker man kan utföra utan att kroppen får ont och blir ansträngd, på det skadade området. Man måste även anpassa schemat till övningar där den muskeln, benhinnan eller skelettet inte blir för ansträngt vilket kan resultera till en obotlig skada om man inte, är tillräckligt försiktig. Detta kan vara under en kort eller lång period beroende på vad för skada man fått och hur den uppstod. 

En skada som jag personligen har krigat med och emot rätt många gånger, har nämligen vart en känd belastnings skada; benhinneinflammation. Denna skada uppstår främst på underbenens framsida. Denna skada förekommer genom att man löper väldigt mycket och hoppar mycket hopp rep. Det är inte enbart att man springer och hoppar att det förekommer men det är ett av det vanligaste skälen. Men skälen brukar oftast vara överpronation, högt fotvalv, för snabb ökning av träningsdosen, löpning på hård eller ansträngande terräng och mycket hopp som resulterar till en för hård belastning för benhinnan.

Men en som mig som satsar stort på sin idrott så är en väntan inget val utan det är en självklarhet, att man ska åtgärda detta med rehabträning eller rehabilitering. För att kunna utöva min kondition på annat sätt då benhinneinflammationen uppstod av både för intensiva löpning pass, och hopp så cyklade jag och simmade väldigt mycket. Det är ett väldigt bra sätt att träna på det sätt som inte belastar benhinnan, vilket annars kan resultera till något värre det vill säga; Stressfraktur. Jag har aldrig haft en stressfraktur men jag vet vad för konsekvenser det kan medöfra. En stressfraktur kan vara upp till 2 år eller längre beroende på hur skadan har uppstått och hur förödande den är. Jag trodde det var kört för min del med löpning och kampsporten under ett långvarigt tag. Det var så mentalt krossande då man fick så mycket slumpmässiga tankar som självklart var mer negativa än positiva. 

Men man tog sig igenom det genom att inte ge upp det man drömmer om och tror på. Det enda man behöver påminna sig själv om är varför man gör det man älskar och göra, samt att man ligger så långt fram för att ge upp och gå bakåt. Jag började min rehabträning genom att simma och cykla väldigt mycket vilket gav ett bra resultat. Men efter skadan hade läkt så började jag löpa och hoppa mycket med hopp repet. Men precis som förr så kände jag av skadan efter ett tag igen. Jag började få alla dessa tankar igen om hur jag skulle gå till väga och tog 1 vecka ledigt från att träna.

Det var då som jag förstod att jag behövde stärka mina vader mycket mer och göra dom starkare. Jag trodde redan mina vader hade blivit starkare på grund av allt springande, hoppande och olika övningar i gymmet. Men jag körde aldrig vader självständigt utan mer som en sammansatt rörelse där andra muskler ingår och inte vader som en självständighet. Det var då som jag började köra mycket tåhävningar. Denna övning går till att man står axelbrett isär går upp på tå samt sänker ner igen och upp igen explosivt. Denna övning har gjort mig helt fri från benhinneinflammationen. Det är en övning jag rekommenderar starkt om man lider av benhinneinflammation. Självklart tar det tid och det behövs tålamod innan man kan börja springa, och hoppa som förr. Plus att det är helt individuellt och hur man behöver gå till väga för att undkomma denna skada. Vissa kan behöva skosulor anpassade för sin fot och så vidare. Jag har det för säkerhets skull vilket jag också skulle rekommendera att skaffa.

Det är också väldigt viktigt att strecha vilket mildrar och lindrar det flesta skador som kan uppstå. Ska prata mer om streching i mitt nästa inlägg varför det är mer viktigt än vad man upplever och tror. Men det viktigaste är att man vet hur man tränar, för att undkomma massa skador i kroppen. Varje muskel i kroppen behöver tränas enskilt som sammansatta om man vill uppnå en sån essentiell effektivitet i kroppen. Men viktigaste av allt är att man inte tränar en muskel eller belastar på det området man har ont. Bra om man inte heller stressar efter att få en effekt i gymmet och kör övningar snabbt och hårt, speciellt om man är nybörjare. Vilket annars kommer resultera till bristningar och definitivt värre skador eftersom kroppen har precis börjat adaptera till en ny funktion som kroppen börjat utöva. Därför behöver kroppen tid för att kunna anspassa sig till detta.

Men det viktigaste är att man aldrig underskattar sina förmågor och allt man kan uppnå. Det tar tid det är en självklarhet. Men allt som tar tid kan vara värd väntan också!

Walk On!

Kommentarer

  • Peter säger:

    Det är många som använder kosttillskott, avänder du det eller vad anser du om det?

    Svar: Jag är en av dem få som inte använder sådant. Jag kan förstå om man tar något sånt om man äter dåligt och lider brist på näringsämnen som t.ex. protein då. Men som svar på din fråga så är det ett nej att jag ej använder sånt. Finns bättre näringsämnen i vanlig mat vilket ger mer än bara protein som kroppen också behöver efter träning.
    Cheers!
    antonlee.blogg.se

    2013-01-24 | 18:27:40

Kommentera inlägget här: