antonlee.blogg.se

Abdominal Workout

Kategori: Allmänt

Det flesta människor upplever magen som det allra värsta eller jobbigaste att träna. Många kommer fram till mig och frågar varför tränar du din mage så mycket? Vad är ditt syfte och poäng med det? Vill du träna den för att visa, och skryta att du har väldigt synliga magrutor? Sådana här saker är vad människor kan basera sina antaganden på, men det dom inte förstår är att magen är det viktigaste i hela kroppen att träna. Genom att man tränar magen blir du inte bara stark och kan göra fler situps, utan du blir mer flexibel i övningar du utför och mer kraftfull i dina rörelser. Må det vara fotboll, basket, tennis, kampsport eller gymnastik om du har en väldigt stark mage kan du utföra saker med en större lätthet och röra dig mycket lättare, explosivare och mer fritt. Man kan säga att magen är kärnan för den verkliga kraften, styrkan och snabbheten som kroppen kan generera genom sin fulla potential.

När jag tränar magen så kör jag 9 stycken olika övningar väldigt intensivt med 30 sekunders vila efter 1 set. Varför jag gör det är för att jag vill stärka magen och göra den mycket mer uthållig för slag och sparkar då jag är en kampsportsutövare. Men det är inte enbart därför jag kör mage utan för en kampsportare är magen det allra viktigaste att man tränar eftersom man uttnyttjar, hela kroppen fullt ut genom rörelser och vridningar konstant. Om man har en väldigt tränad mage så kommer vridningar och rörelser som vatten för en, det jag menar med det är att alla rörelser sitter där dom ska utan att man ska behöva ta i, och anstränga sig mer än vad man egentligen behöver. 

Genom att man kan vrida sig med en större lätthet och snabbhet så genererar man större kraft i både slag och sparkar. Jag hade tänkt lägga ut hur mitt mag schema ser ut, men har inte gjort några videos där jag utför dessa. Det kommer nog senare inom en snar framtid. Men här är dessa övningar:

Situp twist: 4 sets of 20 reps
Waist twist: 4 sets of 90 reps
Leg raise: 4 sets of 20 reps
Frog kicks: 4 sets of 50 reps
V-situp: 4 sets of 15 - 20 reps
Leaning twist: 4 sets of 50 reps
Roman chair sit up: 4 sets of 20 reps
Side bends: 4 sets of 15 - 20 reps
Dragonflag: As much as possible

30 sekunders vila efter 1 set! Bara att köra igång!

Walk on!






Kommentarer


Kommentera inlägget här: